Baltiska Missionen

 
Baltiska Missionen
Artiklar ur GT, ARBETET VÄST och GP.
Torsdag 22 maj 1980, ARBETET VÄST
"Arnold Lohne som brukar komma med inlägg på volvostämmorna vill ha fler volvoetableringar i andra länder och uppmanade till aktieköp istället för alkohol, tobak och knark. Han återkom senare i joggarkläder och krävde ökade insatser för friskvård på Volvo."
Torsdag 22 maj 1980, GT
"Undvik kepsen"
"Arnold Lohne, aktieägare i Volvo, försökte under bolagsstämman få koncernchefen Pehr G Gyllenhammar att ta på sig en vanlig blå Volvokeps.
Utstyrd i träningsoverall och kepsen propagerade Lohne för jogging som friskvård. Han ville att Gyllenhammar skulle ta täten i kampanjen med kepsen på.
Men Gyllenhammar vek elegant undan. Han ville inte ha någon keps på sig.
Lohne blev naturligtvis besviken. Men mest besviken blev säkert svärfar Gunnar Engellau. Det var han som tipsat Lohne om att trä kepsen på Gyllenhammars huvud."
Torsdag 22 maj 1986, ARBETET VÄST
"Volvo höjde utdelningen vid välbesökt stämma"
"Satsa i öst", var ett av förslagen
"Om Sten Magnusson stod för det mest udda inslaget på stämman kom Arnold Lohne inte långt efter. Han uppmärksammades häromåret när han propagerade för satsning på motion för att få ner sjukfrånvaron 23% till 15%.
Denna gång hade han funderat över Volvos framtid och var nya satsningar ska komma.

Satsa i öst, Sovjet och Kina
 - I östblocket finns det inte så många konkurrenter. Varför inte satsa där? undrade han.
Han överlämnade också en världskarta till presidiet för närmare studium för framtida satsningar.
 - Dessvärre finns det ingen marknad som är helt utan konkurrenter, men vi ska studera kartan noga, lovade Gyllenhammar i sitt svar."

Lördag 18 jan 1987, GP av Annmarie Olsson
"Nu är Gyllenhammar bjuden till Moskva
 - men någon Volvo köpte inte Ryzjkov
Göteborg: Nikolaj Ryzjkov köpte ingen bil vid sitt besök på Volvo igår förmiddag. Däremot inbjöd han Pehr Gyllenhammar till Moskva.
 - Jag vet inte när jag åker, skrattar Gyllenhammar och säger att han först vill ha garantier för att om det ska fattas några beslut mellan Sovjet och Volvo får det inte ligga några byråkratiska hinder i vägen.
Nikolaj Ryzjkov är själv ingenjör och har arbetat som sådan tills för några år sedan då han kom till Moskva för att bli politiker på heltid. Så det var inte bara med ingenjörens ögon han besåg bilfabriken.
 - Jag har flera ögon, log han och sträckte upp fyra fingrar i luften. Jag har tittat på produktionen här också med ekonomens ögon."
Onsdag 12 november 2008, Dagens Industri
"Volvo rullar in i krisens Ryssland."
En miljard kronor har den kostat, den jättefabrik som Volvo Lastvagnar låter bygga strax utanför staden Kaluga 20 mil sydväst om Moskva, nära till Ukrania och Vitryssland. I januari ska den invigas. Det är Volvos första större fabriksbygge utomlands sedan Brasilien 1982. Fabriken i Kaluga får en årlig kapacitet på 10 000 tunga lastbilar för Volvo och 5 000 för Renault.
"Det finns ett enormt uppdämt behov av att byta ut den gamla ryska vagnsflottan mot moderna lastbilar", säger Lars Corneliusson, shef för Volvo Lastbilar i Ryssland,  med ett understatement. "Vi vill vara en del av den ryska fordonsindustrin".
Sedan några år har Volvo Lastvagnar en fabrik i Zelenograd utanför Moskva på bara 500 lastbilar om året är den kostymen urvuxen sedan länge. Volvo Lastvagnar har sedan 2003 haft en årlig tillväxt på 85 procent och levererade förra åre 4 500 bilar, flertalet från Sverige. I år är siffran ännu högre.
Di Fakta Volvo störst på lastbilar i Rysland. Andelen av registrerade utländska tunga lastbilar i Ryssland över 16 ton, procent. Volvo 24, MAN 19, Scania 17, Mercedes 13, Renault 10, Iveco 10, DAF 7
 

Namn
Adress
Telefon
Fax
Mobil
E-post
Arnold Lohne, BSc. Industrial Admin. 1952, Yale University, USA
N.Vaktmansgatan 65, S-426 68, GÖTEBORG, V. F
031-219 300
-
0735-211 600
arnoldlohne@gmail.com