|
Baltiska
Missionen
Artiklar ur
GT, ARBETET VÄST och GP. |
Torsdag
22 maj 1980, ARBETET VÄST
"Arnold Lohne
som brukar komma med inlägg på volvostämmorna vill ha fler
volvoetableringar i andra länder och uppmanade till aktieköp
istället för alkohol, tobak och knark. Han återkom senare
i joggarkläder och krävde ökade insatser för friskvård
på Volvo." |
Torsdag
22 maj 1980, GT
"Undvik kepsen"
"Arnold
Lohne, aktieägare i Volvo, försökte under
bolagsstämman få koncernchefen Pehr G Gyllenhammar
att ta på sig en vanlig blå Volvokeps.
Utstyrd i
träningsoverall och kepsen propagerade Lohne för jogging som
friskvård. Han ville att Gyllenhammar skulle ta täten i kampanjen
med kepsen på.
Men Gyllenhammar
vek elegant undan. Han ville inte ha någon keps på sig.
Lohne blev
naturligtvis besviken. Men mest besviken blev säkert svärfar
Gunnar
Engellau. Det var han som tipsat Lohne om att trä kepsen
på Gyllenhammars huvud." |
Torsdag
22 maj 1986, ARBETET VÄST
"Volvo höjde
utdelningen vid välbesökt stämma"
"Satsa i öst", var
ett av förslagen
"Om Sten
Magnusson stod för det mest udda inslaget på stämman kom
Arnold Lohne inte långt efter. Han uppmärksammades häromåret
när han propagerade för satsning på motion för att
få ner sjukfrånvaron 23% till 15%.
Denna gång
hade han funderat över Volvos framtid och var nya satsningar ska komma.
Satsa i öst, Sovjet
och Kina
-
I östblocket finns det inte så många konkurrenter. Varför
inte satsa där? undrade han.
Han överlämnade
också en världskarta till presidiet för närmare studium
för framtida satsningar.
- Dessvärre
finns det ingen marknad som är helt utan konkurrenter, men vi ska
studera kartan noga, lovade Gyllenhammar i sitt svar." |
Lördag
18 jan 1987, GP av Annmarie Olsson
"Nu är
Gyllenhammar bjuden till Moskva
- men någon
Volvo köpte inte Ryzjkov
Göteborg:
Nikolaj Ryzjkov köpte ingen bil vid sitt besök på Volvo
igår förmiddag. Däremot inbjöd han Pehr Gyllenhammar
till Moskva.
- Jag
vet inte när jag åker, skrattar Gyllenhammar och säger
att han först vill ha garantier för att om det ska fattas några
beslut mellan Sovjet och Volvo får det inte ligga några byråkratiska
hinder i vägen.
Nikolaj Ryzjkov
är själv ingenjör och har arbetat som sådan tills
för några år sedan då han kom till Moskva för
att bli politiker på heltid. Så det var inte bara med ingenjörens
ögon han besåg bilfabriken.
- Jag
har flera ögon, log han och sträckte upp fyra fingrar i luften.
Jag har tittat på produktionen här också med ekonomens
ögon." |
Onsdag
12 november 2008, Dagens Industri
"Volvo rullar
in i krisens Ryssland."
En miljard
kronor har den kostat, den jättefabrik som Volvo Lastvagnar låter
bygga strax utanför staden Kaluga 20 mil sydväst om Moskva, nära
till Ukrania och Vitryssland. I januari ska den invigas. Det är Volvos
första större fabriksbygge utomlands sedan Brasilien 1982. Fabriken
i Kaluga får en årlig kapacitet på 10 000 tunga lastbilar
för Volvo och 5 000 för Renault.
"Det finns
ett enormt uppdämt behov av att byta ut den gamla ryska vagnsflottan
mot moderna lastbilar", säger Lars Corneliusson, shef för Volvo
Lastbilar i Ryssland, med ett understatement. "Vi vill vara en del
av den ryska fordonsindustrin".
Sedan några
år har Volvo Lastvagnar en fabrik i Zelenograd utanför Moskva
på bara 500 lastbilar om året är den kostymen urvuxen
sedan länge. Volvo Lastvagnar har sedan 2003 haft en årlig tillväxt
på 85 procent och levererade förra åre 4 500 bilar, flertalet
från Sverige. I år är siffran ännu högre.
Di Fakta
Volvo störst på lastbilar i Rysland. Andelen av registrerade
utländska tunga lastbilar i Ryssland över 16 ton, procent. Volvo
24, MAN 19, Scania 17, Mercedes 13, Renault 10, Iveco 10, DAF 7 |
|